De meeste wadlooptochten worden gelopen van de vaste wal naar een eiland /zandplaat of andersom. Vrijwel altijd zal deze wandeling over het zgn wantij voeren, een stuk wad dat bij laagwater droogvalt. Het begin van de tocht voert door de landaanwinning en is vaak slikkig. Hierna wordt de ondergrond harder en moeten meestal een aantal geulen worden gepasseerd.
Programma
Voor dit jaar hebben we ook weer een aantal gevarieerde tochten op ons schema gezet. We proberen ook op rustige momenten te lopen. Om dit in de zomer te kunnen hebben we ook een aantal avondtochten op ons schema gezet. Zie hiervoor ons programma. Je vindt hier ook informatie over het aanmelden voor tochten.
Zwaarte
Om te kunnen wadlopen dien je over een redelijke conditie te beschikken. Voor een eerste kennismaking wordt de tocht naar de Eemswad, Eilanderbult of het Pinkegat (10 km / 3 uur) (indien opgenomen in het programma) aanbevolen of anders naar Engelsmanplaat (12 km / 4 uur). Krijg je de smaak te pakken dan is een tocht naar Ameland (10 km / 3-4 uur + 6 km naar bushalte) of Rottum aan te bevelen. Voor de ervaren wadlopers is er de zware tocht naar Schiermonnikoog (17 km / 5 uur). De tijden zijn bij benadering, ze hangen af van de gekozen route over wad en eiland. Ook kunnen de weersomstandigheden een tocht zwaarder maken.
 
Uitrusting
  • Schoenen geschikt voor wadlopen: hoge gymschoenen met sokken (bescherming tegen schelpen), oude hardloopschoenen of hoge surfschoenen;
  • Korte broek;
  • Warme bovenkleren inclusief regenjack, muts, handschoenen en/of sjaal (het is zelden warm op het wad);
  • Rugzak met daarin waterdicht (!) verpakt: Droge kleren, eten en drinken;
  • Beslist NIET: Lage gymschoenen (verlies je in het slik) en/of een lange spijkerbroek!

Geschikte wadloopschoenen:

schoenen